Den dygtige amerikanske forfatter Kathy Hoopmann har begået en bog om autisme målrettet skolelærere, som er intet mindre end fremragende. Trods målgruppen, kan den læses af alle med en interesse for autisme, og den er utrolig godt oversat og tilpasset danske forhold af Anne Skov Jensen.
Bogen tager udgangspunkt i en lang række konkrete situationer, som typisk opstår i løbet af den unge autists skoledag, og den er således mere praktisk end teoretisk baseret. Den forklarer klart og pædagogisk, hvorfor autister eksempelvis kan have det svært med bevægelser (stimming o.l.), konflikter, krav, leg, socialt samvær, ukonkrete beskeder osv. og den fortæller både, hvad man kan (forsøge at) gøre for at hjælpe, og hvordan man kan fortælle resten af klassen om situationen, på en måde, så de bedre kan sætte sig ind i den. Vi har sjældent set så konkret orienteret en bog af denne længde, og den kan anbefales til alle, uanset om man er skolelærer eller ej. Er man mor eller far til et barn med autisme, og har diagnosen været kendt i længere tid, kan det dog være begrænset, hvor meget praktisk udbytte, man får af bogen, når det kommer til konkrete idéer. Til gengæld, kan den give nogle gode idéer til, hvordan man kan fortælle andre om barnets udfordringer.
Den uundværlige autisme-manual af Kathy Hoopmann kan bl.a. købes på saxo.com, i skrivende stund for kr. 242,10 ekskl. fragt.